تهاتر املاک

امروزه در بازار روش های مختلفی برای فروش ملک وجود دارد. یکی از مهم ترین این روش ها، تهاتر املاک است. کلمه تهاتر ملک در عامه با عنوان تاخت زدن شناخته می شود. تهاتر ملک در لغت به معنای معاوضه یک ملک با ملکی دیگر می باشد. در روش معاوضه ملک باید توجه داشت تا مبادا یکی از دو طرف معامله دچار ضرر و زیان شود.

دانستن قوانین و مقررات تهاتر ملک و اطلاع کامل از تبصره های حقوقی موجود در این زمینه می تواند به شما کمک کند تا دچار ضرر و زیان در این عرصه نشوید. در واقع امروزه تهاتر املاک یکی از جدید ترین روش ها در معاملات پایاپای املاک به شمار می رود. البته این روش از زمان های قدیم نیز در میان اقوام مختلف رواج داشته است. در ادامه با قانون تهاتر ملک آشنا خواهیم شد.

تهاتر املاک چیست؟

کلمه تهاتر در لغت به معنای مساوات و برابری می باشد. همانطور که از معنی این کلمه پیداست، از آن برای بیان اجرای عدالت و برابری استفاده می شود. تهاتر هنگامی معنای اصلی و واقعی خود را پیدا می کنند که طرفین معامله نسبت به هم به طور همزمان، هم طلبکار و هم بدهکار باشند. با گذر زمان تهاتر به عرصه ملک و املاک نیز وارد شد. در واقع تهاتر به معنای مبادله کالا با کالا می باشد که انواع گوناگونی دارد. یکی از انواع تهاتر، معاوضه است.

بیشتر بخوانید: نکات طلایی در زمان پیش خرید ملک

فرق تهاتر با معاوضه

به طور کلی تهاتر با معاوضه متفاوت است. تهاتر بین دو کالایی صورت می‌گیرد که از یک جنس باشد. اما معاوضه میان کالاهای متفاوت انجام می شود. اکثر قرار داد های تهاتر، عقد بیع می باشد اما در قرار داد های معاوضه عوض و معوض وجود دارد.

قوانین تهاتر ملک
قوانین تهاتر ملک

صفر تا صد تهاتر ملک

در قانون مدنی، تهاتر یکی از راه های سقوط تعهد می‌باشد. از ماده ۲۹۴ تا ۲۹۹ به تهاتر اختصاص داده شده است. بر طبق ماده ۲۹۴ قانون مدنی، هنگامی که دو نفر به هم مدیون هستند بین دیون آن دو به طریق قوانینی که در ذیل مقرر است، تهاتر صورت می پذیرد. نکاتی که باید در تهاتر ملک به آن توجه داشته باشید به شرح ذیل است:

  • معاملات تهاتر املاک و معاوضه و همچنین ثبت و انتقال سند حتما می بایست در دفاتر اسناد و املاک صورت پذیرد.
  • در معاملات تهاتر املاک و معاوضه همانند سایر قرارداد های ملکی دیگر، به هیچ عنوان به سراغ املاک فاقد اسناد رسمی نروید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای پیش فروش املاک

  • در صورتی که ملک مورد تهاتر و معاوضه ورثه‌ای باشد حتماً می‌بایست مدارک مورد نیاز انحصار وراثت آورده شود و تسویه مالی صورت پذیرد. علاوه بر این موارد حضور تمامی نمایندگان قانونی و وراث الزامی می باشد.
  • در معامله تهاتر ملک حتما باید مدارک مورد نیاز مثل مارک شناسایی و وکالت‌نامه طرف قرار داد، کنترل شده و استعلام‌های مورد نیاز صورت گیرد.
چگونگی انجام تهاتر ملک
چگونگی انجام تهاتر ملک

جزئیات تهاتر ملک

تهاتر املاک مانند سایر  معاملات قانونی رسمی مستلزم قرار داد و سند رسمی می باشد تا در هنگام بروز هرگونه مشکل در قرارداد و یا درخواست های مراجع قانونی مورد استفاده قرار گیرد. در معاملات تهاتر ملک ممکن است طرفین قرارداد دو نفر و یا بیشتر باشند در این موارد دو یا چند دارایی مورد معامله و مبادله قرار می‌گیرد.

مشاوره تهاتر ملک
مشاوره تهاتر ملک

برای فسخ قرارداد تهاتر ملک می‌بایست حتماً هر دو طرف راضی باشند. به این نکته باید توجه داشت که امکان فسخ یک طرفه برای معاوضه ملک وجود ندارد و حتماً می‌بایست طرفین معامله همه رضایت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: معاوضه ملک تجاری با مسکونی در منطقه ۲۲ تهران

سایت تهاتر املاک

اگر در جست و جو برای تهاتر ملک یا معاوضه آن هستید، وب سایت بازار ملک علاوه بر مشاوره در ارتباط با فروش، برای تهاتر و معاوضه املاک شما نیز به طراحی آگهی می پردازد. برای مشاوره در ارتباط با این موضوع می توانید با کارشناسان ما در این زمینه تماس حاصل نمایید.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد تهاتر به معنی تاخت زدن و مبادله کالا با کالا می باشد. امروزه تهاتر ملک به یکی از متداول ترین روش ها برای خرید و فروش املاک تبدیل شده است. دلیل رواج یافتن تهاتر و معاوضه املاک در سال های اخیر، کاهش میزان نقدینگی و بالا رفتن قیمت زمین و مسکن می باشد. برای اطلاع بیشتر از جزئیات تهاتر املاک و مشاوره در این زمینه می توانید با کارشناسان سایت بازار ملک تماس حاصل فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =